БЛОК 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ



ШАНОВНІ КОЛЕГИ! ВИ ЗАВІТАЛИ ДО БЛОКУ №1  СЕМІНАРУ - ПРАКТИКУМУ З ПРОБЛЕМИ "ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ В РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ". ВІДПОВІДНИЙ БЛОК  РОЗКРИВАЄ ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ.

Термін «ментальні карти або карти знань» (англ. Mind map) трактують як діаграму на якій відображають слова, ідеї, завдання, або інші елементи, розташовані радіально навколо основного слова або ідеї; використовуються для генерування, відображення, структурування та класифікації ідей, і в якості допоміжного засобу під час навчання, організації, розв'язання проблем, прийняття рішень, та написання документів .

Історія виникнення ментальних карт.

Все почалося з публікації книги Тоні Бьюзена «Працюй головою» (1974). 
Одного разу англійський другокурсник Тоні Бьюзен шукав в університетській бібліотеці книги про ефективне використання здібностей мозку. Йому належало справитися з величезною кількістю навчального матеріалу, і він хотів дізнатися, як такі функції мозку, як запам'ятовування, сприйняття і аналіз, можуть бути найкращим чином використані в навчальному процесі. Опрацювавши книги з фізіології мозку, Т.Бьюзен почав використовувати нові знання для створення свого методу інтелект-карт.
Отже, ще будучи студентом, Тоні пропонував його як альтернативний спосіб ведення конспектів, оскільки простий запис речень на папері не приносив бажаного результату. Згодом, Тоні Бьюзен перетворив процес навчання в захоплююче і, що головне, дуже ефективне заняття. Після чого досяг приголомшливих результатів, ставши одним з кращих студентів. Таким чином, інтелект-карти стали успішно застосовуватися в багатьох областях інтелектуальної роботи і ментальна карта стала хітом на зміні тисячоліть. На сьогоднішній день метод майндмеппінгу застосовується в бізнесі, освіті, професійному розвитку, при прийнятті рішень, плануванні тощо. Наприклад, у США в багатьох компаніях обов’язковою умовою при прийнятті на роботу менеджера вищої ланки є саме володіння методикою майндмеппінгу. По всьому світу його застосовують при навчанні в школах та ВНЗ, особливо при роботі з підлітками і при вивченні складних предметів. Узагальнена блок-схема, в якій розміщена систематизована та згрупована інформація може допомагати учням та студентам через певний час пригадувати отримані знання з того чи іншого предмету.

Типи ментальних карт.

Основні елементи карти – ключі (або їх ще називають тригери): слова і малюнки, кожен із яких символізує конкретний спогад, сприяє виникненню нових думок та ідей і таким чином допомагає повніше використовувати можливості розуму. Крім того, в картах використовуються основні інструменти ейдетики: ланцюговий метод і метод зорових асоціацій.
Залежно від обсягу або застосування Тоні Бьюзен розрізняє такі типи ментальних карт:
  • стандартні карти (standard maps). Це безліч класичних ментальних карт, що служать для засвоєння, запису ідей і розкриття власної індивідуальності;
  • швидкісні карти, або карти-блискавки (speed maps). Ці ментальні карти стимулюють розумові процеси (що я знаю з цієї теми). Картою може стати, приміром, короткий одноколірний конспект, зроблений перед уроком;
  •  майстер-карти (master maps). Це дуже об’ємні карти до цілої галузі знань, наприклад за матеріалами одного семестру. Вони часто складаються безперервно і призначені для загального огляду з усієї теми;
  • мега-карти (mega maps). Пов’язані одна з одною, карти називаються мега-картами. Центральна карта (з відносно малою кількістю рівнів) пов’язана з наступними картами, у яких представлені деталі або додаткові аспекти.
Можливості і переваги ментальних карт.

Використовуючи карти знань, ми отримуємо такі можливості: поліпшити пам’ять, нагадати факти, слова і образи; генерувати ідеї, аналізувати результати або події; продемонструвати концепції і діаграми; структурувати курсові роботи, реферати, доповіді; підсумовувати матеріали; організовувати взаємодію між студентами в груповій роботі або рольових іграх; ефективно структурувати і обробляти дані; мислити, використовуючи весь свій творчий та інтелектуальний потенціал.
Переваги викладання за допомогою карт знань: привертають увагу аудиторії; роблять заняття і презентації органічнішими; лекційний матеріал на основі інтелект-карт є гнучким, інтелект-карти зберігають факти, фізичний об’єм лекційного матеріалу викладача значно зменшується.

Отже,

1. Карта знань допомагає реалізувати один із найважливіших принципів педагогіки –принцип наочності. Карта знань дає змогу охопити все одним поглядом, так як блок-схема показує все найвагоміше в асоціативних порівняннях та зв’язках.

2. Принцип побудови інтелект-карт корисно використовувати на уроках-підбиття підсумків з будь-якого предмету. 

3. Карту знання можна будувати під час конспектування великих по об’єму лекцій –замість довгих конспектів та витрат часу для запису матеріалів учень формує лише одну блок-схему.

4. Метод майндмеппінгу дозволяє розвинути творче мислення учнів.

5. Метод інтелект-карт розвиває логіку та вміння згортати весь навчальний матеріал до самого найважливішого, підвищує якість та інтенсивність навчання, тренує пам’ять.

6. Використання карт допомагає учням підвищити концентрацію уваги.

7. За допомогою карт та їх графічної привабливості процес генерації ідей стає більш швидким та ефективним. 

Як складається ментальна карта?

Перш ніж починати працювати з ментальними картами, потрібно ознайомити учнів з основними правилами їх створення. Беремо чистий аркуш паперу і в самому центрі виписуємо ключове поняття тієї проблеми, яку ми будемо вирішувати або тієї тези, який ми хочемо запам'ятати, розвинути, презентувати і т.п. Тепер потрібно спробувати зобразити його графічно. Тут можуть допомогти будь-які асоціації, у тому числі жартівливі. 
Далі, від основної тези відводимо кілька стрілок. Кожна стрілка закінчується новим поняттям, тезою, визначенням, які складають структуру нашого вихідного поняття. Тепер кожен новий тезу треба також забезпечити графічним зображенням. Тим тезами встановлюємо логічні зв'язки (теж стрілками, але іншими - пунктирними або іншого кольору). Від нових тез також йдуть стрілки до дрібніших понять, і так заповнюється весь лист.
Вкрай бажано використовувати яскраві кольори, що запам'ятовуються малюнки, гарні шрифти і т.п. Картинка в цілому повинна радувати око, запам'ятовуватися. І нехай у неї буде навіть багато гумору, жартівливих порівнянь, цікавих картинок. Це буде дуже великий плюс для сприйняття і запам'ятовування карти, а також для розкріпачення свідомості при роботі з нею. Використовуйте гротескні порівняння, перебільшення, гіперболи. Навмисне порушення стандартів, відрив від реальності дозволяє поліпшити запам'ятовуваність карти, бо ми краще пам'ятаємо все незвичайне. 

Для прикладу наведу зразок ментальної карти, знайденої в просторах інтернету.

 

Сервіси для створення ментальних карт.

Отже, ментальні карти можна малювати вручну на папері, на дошці, тощо. А з поширенням комп'ютерів стали з'являтися перші програми для їх побудови в електронному вигляді, що відкрило додаткові можливості для їх застосування. Станом на 2014 рік існувало вже близько 50 видів програмного забезпечення для створення ментальних карт. Перелік деяких з них можна знайти в блоці 2 за таким посиланням.https://mentalnakarta.blogspot.com/p/3.html

Методичні рекомендації щодо використання ментальних карт на уроках історії.

Всі вчителі історії добре знають, що об’єм навчального матеріаліу з освітньої галузі «Суспільствознавство» дуже великий. Тому з’являється нагальна потреба в застосуванні методу «згортання» великих блоків інформації до найголовніших понять. Карти знань можуть стати мотиватором до більш інтенсивного навчання, а також заміною текстових конспектів. 
Вважаю, що учителям історії загальноосвітніх навчальних закладів важливо проводити корекцію викладання предмета відповідно до вимог сьогодення, роблячи крок уперед, тому що нові методики забезпечують: успішність, дисципліну, реалізацію навчальних програм, результативність роботи вчителя, подальше зростання та розвиток можливостей учнів.
На уроках суспільних дисциплін рекомендую використовувати ментальні карти для: 

- складання історичного портрету, 

- розробки проектів на практичних заняттях з історії та правознавства,

- створенні презентацій, 

- «мозкового штурму», 

- розвитку інтелектуальних здібностей учнів під час підготовки до олімпіади, ЗНО, тощо.

Принцип побудови інтелект-карт корисно використовувати на уроках узагальнення. Узагальнення даних по темі відображається на одному зображенні, вся інформація з навчальної теми трансформується в асоціативні зв’язки навчальних понять. Знання та вміння, набуті при складанні карт розуму, опорних конспектів, допомагають під час підготовки презентаційних матеріалів до навчально-дослідних робіт, при підготовці до ДПА/ЗНО з історії України. Рекомендуємо використовувати ментальні карти при створенні навчальних, соціальних проектів, веб-квесту .Особливо корисною є діяльність складання ментальної карти у парі або групі. Це задовольняє ту особливість учнів, коли пізнавальний інтерес до навчання спрямований на процес, а не на його зміст.
Ментальні карти доцільно використовувати у викладанні історії на таких етапах уроку:

– вивчення нового матеріалу – при використанні ментальної карти складні поняття можуть бути пояснені та представлені в систематичному вигляді. Застосування цих карт допомагає вчителю донести до учнів чітке узагальнене уявлення того матеріалу, який вивчається; знижується ризик неправильної інтерпретації важливих понять;

– закріплення матеріалу – використання ментальних карт допомагає закріпити формування нових понять, явищ, подій. Це дає можливість візуалізувати ключові поняття та узагальнити їх взаємозв’язок.

– повторення теми – за допомогою ментальних карт можна виявити, який матеріал був не засвоєний учнями. Використання цих карт також може допомогти вчителю в оцінюванні знань учнів. 
Інтелект-карти можуть використовуватися як у навчальному процесі, так і у самоосвітній діяльності самого вчителя історії: підготовки лекційного матеріалу з певної теми, вирішення творчих самоосвітніх завдань, для підготовки виступів, тощо.
З огляду на вищесказане, рекомендую впроваджувати в практику нові підходи на основі використання опорних схем, блок-схем, карт розуму тощо.



Використання інтелект – карт стає досить популярним. Тож, для педагогічних працівників, які бажали опанувати технології створення ментальних карт в 2017 році КОІППО було організовано дистанційний тренінг «Особливості використання ментальних карт». З матеріалами даного тренінгу можна ознайомитися за таким посиланням https://prezi.com/xh0st4stubog/presentation/. Тож, вважаю, за необхідне поділитися набутими знаннями з усіма вчителями історії. З цією метою і було організовано віртуальний семінар – практикум.






 ОТОЖ,  РЕКОМЕНДУЮ УЧАСНИКАМ СЕМІНАРУ ОЗНАЙОМИТИСЯ З ТЕОРЕТИЧНОЮ БАЗОЮ

за такими посиланнями:

http://viakiev.blogspot.com/2015/11/c.html

http://dk.koippo.kr.ua/mod/book/view.php?id=2845&chapterid=607

hhttp://dk.koippo.kr.ua/mod/book/view.php?id=2845&chapterid=608

http://dk.koippo.kr.ua/mod/book/view.php?id=2845&chapterid=609


http://dk.koippo.kr.ua/mod/book/view.php?id=2845&chapterid=610

http://dk.koippo.kr.ua/mod/book/view.php?id=2845&chapterid=611

http://dk.koippo.kr.ua/mod/book/view.php?id=2845&chapterid=612

http://viakiev.blogspot.com/2015/12/blog-post_12.html

https://padlet.com/19svitlana73/u6gc8k483z18

https://sites.google.com/site/kartyrozumu/

http://irinaclass12.dp.ua/2016/10/14/%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0/

http://subject.com.ua/textbook/informatics/7klas_1/23.html

http://timso.koippo.kr.ua/hmura12/2016/10/16/lytvynenko-olha-valentynivna-osoblyvosti-vykorystannya-mentalnyh-kart-v-navchalnomu-protsesi/

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D0%BF%D0%B0_%D0%B4%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%BA

http://world-ny.com/mind-mapping-technique/

http://timso.koippo.kr.ua/hmura12/2016/10/16/mentalni-karty-coggle/

http://ito.vspu.net/ENK/2015-2016/Specinformatika/files/rob-stud/2015-2016/Flash/Saut_lusa/SaYttt/storinka_2.1.htm

http://ite.kspu.edu/webfm_send/309

1 коментар:

  1. Опрацював теоретичний матеріал щодо ментальних карт в процесі навчання. Окрема подяка адміністратору блогу за підібрану цікаву і змістовну інформацію. Хочу поділитися деякими думками з цього питання.
    1. На більшості Інтернет - ресурсів - один і той же текст про ментальні карти. Хотілося б знати першоджерело, але його ніхто не вказує. Мабуть, це сам Бюзен ?))))
    2. Доступна теорія поставила більше запитань про ментальні карти в школі, ніж дала відповідей. Виходить, що ментальна карта - річ особиста і для особистого користування. Не дуже зрозуміло, як її прилаштувати до уроку. Якщо ментальну карту вчитель зробив , щоб прочитати лекцію , то просто продемонструвати її учням немає сенсу - треба хіба що на її фоні читати лекцію. Якщо ментальну карту зробив учень, то тільки щоб за її допомогою краще запам'ятати матеріал, зрозуміти структуру якогось процесу...
    3. Мені тільки раз довелося бачити ментальну карту на уроці в іншого вчителя, і я не дуже зрозумів її дидактичну цінність. На ютьюбі не знайшов жодного відео про ментальні карти саме на уроці як форму роботи. В процесі навчання, саморозвитку - так, є багато.
    4.З теорії не зрозуміло, як співвідносяться ментальні карти з прийомами і засобами, які учителі досить давно використовують- звичайна логічна схема, структурна схема, опорно - логічна схема, асоціативний кущ, гроно тощо.
    5. Про онлайн - сервіси. Половина з них створює ментальні карти, які суперечать принципам Бюзена: написи до ліній - відгалужень поміщені в стандартні геометричні фігури - прямокутники, кола; набір малюнків, символів, ілюстрацій досить обмежений і стандартний.
    6. Все - таки ментальні карти цікаві. Вважаю, що вчитель обов'язково має опанувати метод сам і познайомити з ним учнів. Але починати треба з власноручного створення ментальних карт, так, як це робив Бюзен, щоб "відчути" процес мислення. А вже потім переходити до онлайн - сервісів. Якщо цим хтось захоче займатися, звичайно. В умовах сучасного тотального нівелювання цінності освіти багатьом дітям і табличка множення лишньою здається, не те що ментальні карти....
    7. Якщо колеги мають досвід конкретної роботи з ментальними картами у системі "учень - клас- вчитель" , буду радий почути Ваші враження.

    ВідповістиВидалити